Založ si blog

Brigáda

Brigáda

Dali mi čakan, lopatu a vagónik. Predo mnou obrovský svah. Odkopať, naložiť. Rekord sedem vagónikov denne. Po šichte nástup, vztýčenie vlajky a vyhodnotenie súťaže s medikmi. Obed, na to sa už nepamätám, ale pamätám sa na zelené vedro plné múch a ôs na marmeláde, ktorú nám nosili na desiatu na pracovisko.

Popoludní prednáška. Sedeli sme na svahu a ja som nič nevnímal. Nakoniec spánok. Drevené dvojpodlažné prične . Holé bukové dosky, pod hlavou doska. Pekne vyleštená. Vyliezol som na poschodie a strata vedomia.  Ani neviem či som mal deku.

V nedeľu v podvečer som sa pripojil k ostatným. Pochodovali sme do susedného tábora. Na kompe cez Váh.  Bol tam amfiteáter . Až tam som pochopil, že bude film. Celý som prespal. Po filme tackajúc som nasledoval toho čo šiel predo mnou . Tma ako v rohu. Z novu na kompu a na drevené dosky postele. Zvykol som si na nich.

V našom šiestom tábore boli s nami stredoškolákmi medici. S nimi, staršími sme súťažili o to, kto viacej naloží vagónikov. Medzi nami bol priepastný rozdiel vekový, mentálny. Boli sme od nich úplne izolovaní. Mal som za sebou prvý ročník strednej priemyselnej školy stavebnej, šestnásť rokov, nikoho ani z našich som nepoznal. Bez kamaráta a ako v hmle.

Nepamätám sa ani ako som sa pod ten svah Priehrady mládeže v Nosiciach dostal. Nevedel som kde idem , čo budem robiť . Nevedel som o priehrade . Zrazu som sa ocitol pred svahom, krompáčom, lopatou a vagónikom. Vždy ma niekto viedol.

Po mesiaci som sa vrátil domov na Starú mašu. Mama sa potešila, že mám novú modrú košeľu . To nebolo vtedy také samozrejmé.

*

S brigádami som nekončil. Každé prázdniny bol som na stavbe. Doma v Krompachoch.

U nás bola veľká novovybudovaná elektráreň na práškové uhlie. Vagóny prichádzali a nie vždy mal ich kto vyprázdňovať. V obecnom rozhlase vyzývali  na brigádu.

Dostal som lopatu a jeden vagón. Domov som prišiel celý čierny. Mame som dal sto korún. A ostala mi  spomienka  na to, ako som si hovoril : musíš vydržať, keď si sa na to dal.

 

Tomu sa hovorí kolotoč života.

Na tú svoju priehradu som zabudol hneď na druhý deň. Len čo som sa vrátil domov.

V Prešove po prvom ročníku čakali ma ťažké časy.   Býval som v stredovekej stavbe na Hlavnej ulici. Izba bez slnka s jednou pieckou. Piati na izbe so štyrmi posteľami . V januári sme už nemali čim kúriť. Na pyžame som mal tepláky, šál a čiapku. Z úst mi vychádzala para.

Bez raňajok a bez večere. Neboli obchody, ani bufety. Prešov bol ešte rozbombardovaný. Obed nám priemyslovákom umožnili novozriadené Pozemné stavby.

Skrátka kolotoč.

Január 2021

 

Moje svedomie

19.04.2024

Píšem k vôli svojmu svedomiu. Ako bloger nemal by som mlčať. Viem, že môj hlas nič neznamená, nič nezmení. Udalosti na Ukrajine sledujem od prvopočiatku, preto môj postoj je jednoznačný. Ruská federácia vedie spravodlivú vojnu. Putin je povinný ju vyhrať. Bodka.

Jar

22.03.2024

Zasnežená príroda mení svoj šat zeleň sa hlási, jaro má chvat. Naša príroda úchvatná na pohľad štyrikrát do roka mení svoj vzhľad. Šťastie žiť v tak pestrej krajine, kde menlivá príroda fantáziu rozvinie. Štyri ročné obdobia, štyri rôzne obrazy, čo maliar príroda maľuje od krásy. Jarom to začína, prebúdza sa príroda všetko je v pohybe, to nie je náhoda. [...]

O architektúre

22.03.2024

Pre pozorovateľa, laika, architektúra je to, čo vidí na fasáde – priečelí budovy. Vidí tam nejakú staršiu budovu s výzdobou, alebo hladkú fasádu s oknami. Sotva dokáže sa k tomu vyjadriť. Architektúra je trochu viac ako fasáda. V podstate záleží aj na tom, ako ju budeme definovať. V reálnom živote architektúra je všetko to, čo je postavené okolo nás. Celkom [...]

oheň, kozub, kachle, plameň

Kysucký hotel Marlene horel, požiar strechy už lokalizovali

28.04.2024 19:09

Strechu hotela v Oščadnici zasiahol v nedeľu popoludní požiar, rozšíril sa aj do jeho podkrovných priestorov a ubytovacej časti.

Russia Lenin Death Anniversary

Ruskí komunisti zúria. Tvrdia, že Putinov obľúbený filozof bol silný zástanca fašizmu

28.04.2024 17:00

Komunisti žiadajú prokuratúru, aby posúdila tvorbu filozofa Ivana Iľjina. Riaditeľ školy, ktorú po ňom pomenovali, vidí v pozadí sprisahanie Západu.

spišiak

Ďalšia nehoda politika, Spišiak narazil do plota: Oslepilo ma slnko, vysypali sa na mňa papieriky

28.04.2024 16:54

Poslanec Progresívneho Slovenska Jaroslav Spišiak mal dopravnú nehodu, narazil do plota.

Titanic - fotografia ľadovca

Hodinky najbohatšieho muža na Titaniku sa predali za viac ako milión libier

28.04.2024 16:28

Zlaté vreckové hodinky, ktoré patrili najbohatšiemu cestujúcemu na palube Titaniku, sa predali za takmer 1,2 milióna libier.