Založ si blog

Vyznanie

Vyznanie

 

Bola to náhoda. Keď som ju zbadal, bolo to ako úder do hlavy. Bol som omráčený. Odvtedy som ju považoval za  súčasť svojho života. Nikdy ma nenapadlo, žeby uvažovala inak. Láska na celý život, moja žena.

Stalo sa to v Bratislave počas štúdii. Bolo to v čase, kedy sme mohli korzovať od Michalskej brány na Hrad bez komplikácii. Spomienky na to mesto sú previazané s objavením mojej celoživotnej lásky. Trochu z tej lásky dostala aj Bratislava.

Za prvej Slovenskej republiky, mal som asi osem, keď sme dostali pozdrav od uja s fotografiou Manderláku.  Vyrazilo mi to dych. Taká krásna a vysoká budova. Odvtedy pre mňa Bratislava je Manderla, či Manderlák.  Môže si mesto postaviť hoci malý Manhaten, pre mňa to bude vždy ohromujúci Manderlák.

Prežil som tam päť nezabudnuteľných rokov vysokoškoláka, čo vtedy pre mňa znamenalo veľa. Bol som niekto. Hrdý vysokoškolák. Získavanie vedomosti ma bavilo. Navyše mali sme jeden deň v týždni vojenskú prípravu a to bolo tiež spestrenie vysokoškolského života. Raz  cez to cvičenie vesloval som  v pontóne cez Dunaj, nieslo nás dole mimo našej snahe udržať kurz, až to plukovník za mnou nevydržal a chopil sa vesiel cez moje ruky a ťahali sme, len sa  tak kúrilo.

Okrem Manderláku mám spomienku na Mliečny bar pri divadle. Dobroty ako v sne, ale musel som sa pozrieť do peňaženky na prídel, ktorý mi posielala mama. Na ten bar si zaspomínal aj náš obľúbený herec v podobnom zmysle. Veľká chuť, ale málo v peňaženke.

Píšem o meste a mal by som písať o slepej láske, o vychodenom chodníku do dievčenského internátu Horský park, o vzrušujúcich chvíľach o ktorých sa nemá písať. Bola to kráska, až si ju všimli v redakcii Slovenka a dostala sa na titulnú stranu. Prežil som s ňou búrlivé roky, poznal mnoho žien, ale videl som len ju, moju ženu.

Po rokoch, jedného dňa, sadol som si za stôl a napísal verše o láske. Nerozmýšľal som, iba písal. (Sú v prílohe).

Druhé mesto, ktoré sa dostalo do blízkosti mojej duše je mesto na Spiši, nielen preto, že som Spišiak, ale preto, že moja láska, moja žena je rodáčka zo Spišskej Novej Vsi.

Mestečko s bohatou históriou a typickým šošovkovitým tvarom hlavnej ulice ako majú Košice, Prešov, Poprad.

Navštevujeme ho takmer pravidelne. Dýcha atmosférou stredovekých miest s remeselnou tradíciou. Prechádzame sa okolo Hornádu cez Madaras park do sympatickej ZOO, obdivujeme neobyčajné lustre v reštaurácii Reduty, gotický kostolík s najvyššou vežou na Slovensku, s dvoma hodinami, pre cudzincov tie vyššie a pre šlepých Spišiakov tie dolné. No krása. Moje milované mestečko, cez milovanú ženu.

Tam, kde je gotika, tam dýcha na nás história, aj keď si to neuvedomujeme. Je to stredoveké vypätie ducha umenia, aké nemá prirovnanie v našich končinách. Taký je Spiš.

 

02/2020

 

 

Láska

Priletí z hora ako blesk krutý,

 náš svet jasno ožiari,

kto stoji v ceste, toho upáli.

Priletí z neba ako blesk jasný,

dušu našu ožiari,

kto stoji v ceste, je ako v ošiali.

Má šírku mohutného toku,

každého zasiahne náhodou,

 akoby od boku.

Nemá súpera v cite, nedá sa opísať.

 

*

Ako z malého semienka

 vyrastie strom mohutný,

 z púčika zas kvet nádherný,

tak z malej iskry v oku,

láska náhle vyklíči.

Nemá hraníc, nemá obmedzenia,

 je bezbrehá,

mohutnie do onemenia.

Je ako vesmír. 

*

Láska v okamihu začína,

pokračuje aj zhasína,

rodí sa aj umiera,

láska aj po smrti z nás vyviera.

*

                                                                 Láska má aj odvrátenú tvár,

podobu,

nemožno ju však udržať nad vodu.

Je aj taký, čo lásku nezvládne

Ocitá sa v emóciach, až na dne.

Bez riešenia vidí budúcnosť,

v omámení siaha na život.

Veľkú silu má ten megacit

ničím sa nedá skrotiť, nahradiť.

*

Láska vie byť násilná, žiarlivá,

riadi ju pud vlastnícky nebezpečný.

Kto z toho vyjde bez straty,

má život vyhratý.

*

Láska nie je iba silný cit,

láska sa nedá naučiť.

Prudký je to vzlet do výšin,

emócie,

ktoré sa nedajú prevýšiť.

*

Žiť vo výšinách nebezpečné je

hrozba pádom

lásku ohrozuje.

 

Pád z výšin, náhla zmena,

Život ťažko poznamená.

*

Písať o láske, súťaž prehratá,

Nemožno prekonať Júliu, Rómea.

Láska je ako Búrlivá výšina

v slove a vete nedostižná.

To ako vystúpiť na horu sveta,

do opisu sa už nevmestí ani veta.

Láska je Manon Lescout.

Ladislav Bášti, 2008

 

 

 

 

 

 

 

 

Moje svedomie

19.04.2024

Píšem k vôli svojmu svedomiu. Ako bloger nemal by som mlčať. Viem, že môj hlas nič neznamená, nič nezmení. Udalosti na Ukrajine sledujem od prvopočiatku, preto môj postoj je jednoznačný. Ruská federácia vedie spravodlivú vojnu. Putin je povinný ju vyhrať. Bodka.

Jar

22.03.2024

Zasnežená príroda mení svoj šat zeleň sa hlási, jaro má chvat. Naša príroda úchvatná na pohľad štyrikrát do roka mení svoj vzhľad. Šťastie žiť v tak pestrej krajine, kde menlivá príroda fantáziu rozvinie. Štyri ročné obdobia, štyri rôzne obrazy, čo maliar príroda maľuje od krásy. Jarom to začína, prebúdza sa príroda všetko je v pohybe, to nie je náhoda. [...]

O architektúre

22.03.2024

Pre pozorovateľa, laika, architektúra je to, čo vidí na fasáde – priečelí budovy. Vidí tam nejakú staršiu budovu s výzdobou, alebo hladkú fasádu s oknami. Sotva dokáže sa k tomu vyjadriť. Architektúra je trochu viac ako fasáda. V podstate záleží aj na tom, ako ju budeme definovať. V reálnom živote architektúra je všetko to, čo je postavené okolo nás. Celkom [...]

Systém Patriot, PVO

USA majú viac ako 1 100 Patriotov. Poskytnúť ich Ukrajine však vyzývajú spojencov

30.04.2024 22:49

Poľsko aj Grécko už americkej výzve povedali nie.

požiar

V Čani horeli obydlia, oheň sa rozšíril do zberného dvora. Dym bolo vidno aj z Košíc

30.04.2024 21:43

Požiar sa šíril rýchlo horľavými konštrukciami obydlí, v zbernom dvore následne horeli plasty.

električka snd

Ministerstvo električku popred SND neodmietlo. Divadlo argumentuje garážami a štúdiám neverí

30.04.2024 20:53

Vedenie SND si okrem toho plánuje dať posúdiť výsledky štúdií, na ktoré sa hlavné mesto odvoláva

Covid

EMA požaduje aktualizáciu vakcín proti covidu pred ďalšou očkovacou kampaňou

30.04.2024 20:19

Najrozšírenejším variantom na svete je teraz variant JN.1, ktorý "predbehol" subvariant XBB