Založ si blog

Základný kameň

 

Ak by sa ma dnes niekto opýtal, čo je najdôležitejšie v našom živote a vo vesmíre ?   Je to naša kultúra, naše stravovanie, naša existencia ?

Nie. Odpovedal by som, atóm. Ako laik som ním očarený. O ňom už debatovali v dávnych časoch antiky a je to obdivuhodné, pretože trvalo tisícročia, než sa človek dopracoval k tomu, aby ten atóm uvidel, aby ho prečítal, rozložil a nakoniec, aby mu slúžil v dobrom aj v zlom.

Atóm je základný kameň z čoho sa skladá naše telo, náš mozog a vesmír.

V meštianke, bola to vtedy základná škola,  som sa dozvedel, že posledná naša čiastka čo sa dá rozložiť, je molekula a že atóm sa už nedá rozložiť a hotovo. Nemá význam mudrovať.

Dnes, keď sa dozvedám od našich fyzikusov, čo to vlastne je, ten atóm, tak som v úžase a neverím tomu, aj keď musím.

Začnem tým, že je to prázdny priestor. Áno, je to prázdny priestor, v ktorom okolo jadra obiehajú po svojich dráhach elektróny a nie sú to guľôčky, ako by som sa nazdal,  ale sú to balíčky energie obiehajúce okolo jadra rýchlosťou svetla. Balíčky, čudné  nie?

Aby sme to  my laici pochopili, vysvetlil nám to jeden fyzikus takto: Predstavte si chrám Sv. Petra v Ríme, kde vo vnútri je jadro atómu vo veľkosti maku a okolo neho elektróny vo veľkosti prachu obiehajú po svojich dráhach. Veľmi pekne vysvetlené, čo je nevysvetliteľné. Z toho „ jasne „ vyplýva, aspoň mne, že žijeme v prázdnom priestore. Alebo nie ? Ak by totiž elektróny opustili atómy v mojej stoličke, tak by som zrazu sedel na zemi. A to nie je všetko. Ak by elektróny opustili všetky atómy vesmíru, tak by sa atómové jadra zmestili do futbalovej lopty a možno pomaranča. To sa chválabohu nestane, lebo ich drží  vzájomná príťažlivosť. O tom radšej pomlčím. Možno preháňam, ale  najskôr tomu nerozumiem.

A je tu ešte jedna záhada. Elektrón, ten balíček energie, ak opusti svoju dráhu a presunie sa do vedľajšej dráhy, upusti časť, učene povedané kvantum, svojej energie a máme názov, tak mohutne dnes používaný, kvantová teória.

Keďže stále manipulujem slovom energia, mal by som vysvetliť, čo je to ? Dá sa to jesť ?  V škole nás učili čo je to práca, výkon, ale k definícii energie sa nedostali. Asi preto, že je to ošemetné vysvetlenie. Môžeme počuť :Ten, ale má  energiu. Tak čo je to ?   Energia je schopnosť.

Mudrci Antiky by boli prekvapení kam sme sa to dotiahli od ich objavu. Už vtedy  tvrdili, že musí byť  nejaký atóm, ale že dokonca v budúcnosti možno z neho vyrobiť bombu, ktorá teraz ohrozuje existenciu Zeme, to ich napadnú nemohlo.

Celé to písanie som vlastne chcel využiť na to aby som upozornil, že je ohrozené  ľudstvo.

Hodnotovú úroveň civilizácie udržuje  kultúra a veda do momentu, kedy sa toho chopia politici, bez kultúry a vedomosti.

Júl 2024

 

Ó, Americký sen

04.09.2024

Pozerám a počúvam Čantanogučuču, sledujem krásavcov s množstvom saxafónov a hrajúceho Glenna Milera. Pozerám na očarujúceho Róberta Redforda v objatí Memory. Sledujem hlboké vrásky Charlesa Bronsona, ako hovorí Claudii Cardinále so stoickým výrazom neohrozeného hrdinu, pozerajúc do diaľavy, zamrmle, že sa vráti. Nemôžem zabudnúť na skúmavý pohľad [...]

Marko Polo a Čína

21.08.2024

Už ako malý chlapec som počúval humorné vyjadrenia o tom, že im stačia čiapky, aby nás uzemnili. V Alžírsku ma navštevoval na debaty Číňan Bao, teda nie v čínštine, ale vo francúzštine. Raz som sa ho opýtal, koľko má obyvateľov župa, kde on býva? A počujem: sto miliónov. Dodnes mi to nejde do hlavy, obyvateľa republiky s päť miliónmi obyvateľov, [...]

Diamanty

09.08.2024

Pozerám sa na prsteň priateľke a pýtam sa presvedčený, že vidím sklíčka, keď počujem, že sú to diamanty, úprimne som prekvapený a ona tiež, videl som ako jej zaiskrilo v očiach, pretože po rokoch, konečne si niekto všimol tú drahocennosť, ktorú denne nosí a ktorá ju vyzdvihuje na vyšší level v činžiaku v ktorom býva. Priznám sa, že som predpokladal, [...]

Telegram, četovacia aplikácia, čet

Telegram v služobných zariadeniach na Ukrajine zakázali. Rusko vie špehovať správy, tvrdí šéf rozviedky

21.09.2024 07:30

Ukrajina zakázala používanie aplikácie na zasielanie správ Telegram v oficiálnych zariadeniach používaných vládnymi úradníkmi

vojna na Ukrajine, Volodymyr Zelenskyj, Ursula von der Leyenová

ONLINE: Sikorski vysvetľoval svoje slová o referende na Kryme. Lavrov hovoril o vojenskej spolupráci s Čínou

21.09.2024 06:40

Kyjev kritizoval poľského ministra Radosława Sikorskeho za slová o Kryme pod mandátom OSN a prípadnom referende. Ide o nedorozumenie.

polárny ľadový medveď

Na Island po rokoch priplával na kryhe ľadový medveď. Polícia ho zastrelila ako hrozbu

21.09.2024 06:04

Islandská polícia zastrelila ľadového medveďa, ktorý je na severoeurópskom ostrove veľmi vzácnym úkazom.

Libanon, Bejrút, raketový útok, Izrael

Libanonský minister varoval Bezpečnostnú radu OSN: Na Blízkom východe sa schyľuje k veľkému výbuchu

21.09.2024 06:00

Búhabíb obvinil Izrael z výbuchov tisícok pagerov a vysielačiek hnutia Hizballáh, ktoré v Libanone zabili najmenej 37 ľudí a zranili 3000, vrátane civilistov.